Halaman Utama

Sabtu, 21 April 2012

Manfaat Besar Gingseng Bagi Kesehatan




Jupitter Healt






Ginseng merupakan tumbuhan liar yang terdapat di pergunungan yang gelap di dataran Asia Timur, terutama Cina, Korea dan Jepang. Tanaman ini menghindari sinaran matahari. Pertumbuhan daunnya yang bersusun untuk mendapatkan sedikit sinaran sahaja. Makanannya terkonsentrasi penuh pada akarnya. Akarnya berbentuk seperti tubuh badan manusia. Kulitnya kuning tetapi bahagian dalamnya putih. Panjangnya bervariasi, dari beberapa sentimeter (pada tanaman berumur beberapa tahun), sampai 30 sentimeter (pada 10 tahun ke atas).

Kandungan kimia yang terkandung dalam ginseng adalah saponin dan glikosida. Glikosida pada akar ginseng disebut ginsenosida, yang terdiri daripada berbagai tipe steroid glikosida. Selain itu, akar ginseng juga mengandungi minyak asiri, panasena, resin, musilago, asam panaxs, fitostecol, hormon dan vitamin B. Di Cina dan Korea,

masyarakat minum ginseng untuk menjaga kesihatan, mencegah dan menyembuhkan penyakit, malah mereka mempunyai kebiasaan meminun teh ginseng secara teratur setiap hari.

Di antara khasiat ginseng adalah menguatkan tubuh dan menyimpan tenaga, merangsang pembentukan darah dan memperbaiki sistem pengedaran darah, menguatkan fungsi tunjang dan menghilangkan ketekanan, menyembuhkan diabetes, menguatkan fungsi limpa, mencegah masuknya penyakit melalui organ pernafasan, menggiatkan sistem pencernaan dan membantu menjalankan fungsinya dengan baik. Ginseng juga merupakan penawar racun dan meningkatkan ketahanan melawan penyakit. Di Indonesia, ginseng terkenal sebagai ubat kuat penambah nafsu seks, menurut seorang warga negara Korea yang tinggal di Jakarta, khasiat ginseng sebagai ubat kuat tidak terbukti, hanya perasaan orang sahaja.






Sumber :: http://tipsnya-info.blogspot.com/2010/05/manfaat-gingseng-bagi-kesehatan.html




jupitter.blogspot.com/



Tidak ada komentar:

Posting Komentar

http://jupitterpandawa.blogspot.com/

Silahkan masukan comentar anda

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...